Procedura wprowadzona w założonej przez prof. Jerzego Szaflika placówce jest zgodna wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia, Wojewody Mazowieckiego, Polskiego Towarzystwa Okulistycznego i Konsultanta Krajowego ds. okulistyki. Dopuszczają one świadczenie bezpośrednich usług medycznych w czasie ogłoszonego w kraju stanu epidemii przy zachowaniu określonych środków bezpieczeństwa sanitarnego.
Te w Klinice prof. Jerzego Szaflika uzupełniono elementami telemedycyny, w tym bezpłatną infolinią dla osób potrzebujących porady okulistycznej. Obecnie to też pierwszy, obligatoryjny etap każdego kontaktu pacjenta z placówką. Po połączeniu z numerem (22) 654 68 06 dzwoniący jest umawiany na telekonsultację z lekarzem okulistą. Ten, po przeprowadzeniu wywiadu, udziela porady wraz z zaleceniami i ewentualnym wystawieniem e-recepty. Jeśli osobisty kontakt ze specjalistą nie jest konieczny, rozmowa ta jest ostatnim etapem konsultacji.
Jeżeli wizyta w klinice okaże się konieczna, z pacjentem ponownie kontaktuje się infolinia – tym razem w celu przeprowadzenia wywiadu epidemiologicznego. Pozwala on ocenić prawdopodobieństwo nosicielstwa wirusa CoV-2. Pacjent jest pytany o objawy przeziębienia lub zakażenia koronawirusem, kontakty z osobami zakażonymi lub z podejrzeniem zakażenia. Jeśli wywiad epidemiologiczny wypada pomyślnie, ustalany jest termin bezpośredniej konsultacji okulistycznej w siedzibie CMO Laser (pierwsze porady w klinice zaplanowano od 6 kwietnia).
W placówce – na każdym etapie wizyty pacjenta – obowiązuje ścisły reżim sanitarny. W przedsionku budynku pacjenta wita pielęgniarka w stroju ochronnym (jednorazowy fartuch, maseczka sanitarna, okulary ochronne, jednorazowe rękawiczki), która dokonuje bezdotykowego pomiaru temperatury, asystuje podczas dezynfekcji dłoni i zakładania maseczki. Później pacjent wypełnia ankietę medyczną. Długopis, którym wypełnia ankietę, jest jednorazowy. Następnie przechodzi do rejestracji, gdzie w danym momencie może przebywać tylko jeden pacjent (jeśli to konieczne, wraz z pacjentem może do rejestracji wejść jedna osoba towarzysząca), a od pracownika kliniki oddziela go przegroda z pleksiglasu.
Po zakończeniu rejestracji pacjent jest zapraszany na badania diagnostyczne, które również przeprowadzane są przez pielęgniarkę w stroju ochronnym. Podczas badań nie używa się urządzeń mogących wytwarzać aerozol, a zatem wznosić w powietrze wirusy i zwiększać ryzyko zakażenia drogą kropelkową. Zrezygnowano więc na przykład z pomiarów ciśnienia wewnątrzgałkowego metodą „air puff”, czyli z użyciem podmuchu powietrza, na rzecz innej metody badania. Sprzęt diagnostyczny jest odkażany po każdym użyciu.
Po badaniach następuje konsultacja okulistyczna. Również lekarz udziela porady pozostając w stroju ochronnym. Lampy szczelinowe w CMO Laser, standardowo używane podczas konsultacji okulistycznych, zostały wyposażone w dodatkową osłonę z pleksiglasu. Stanowi ona kolejną barierę pomiędzy twarzami okulisty i pacjenta. Sprzęt oraz wyposażenie gabinetu wykorzystywane podczas konsultacji okulistycznej są dezynfekowane po każdym użyciu. Jeśli dany przypadek będzie wymagał kolejnych porad specjalisty, badań, czy zabiegu, pacjent może od razu umówić się na kolejną wizytę w klinice, która również przebiegnie z zachowaniem powyższego reżimu epidemiologicznego. Dzięki tej procedurze klinika prof. Szaflika może w okresie epidemii oferować wszystkie usługi. okulistyczne, których zaniechanie może stanowić zagrożenie dla wzroku.
Dawid Krążyński